Jesteś przedsiębiorcą i chciałbyś zachować konkurencyjność w ramach swojej branży? Koniecznie powinieneś zatem śledzić aktualne trendy na rynku, a także monitorować wizerunek swojej marki oraz potrzeby klientów. W tym celu warto przeprowadzać profesjonalne analizy rynku.
Różnorodność metod badawczych
Przede wszystkim musisz pamiętać o tym, że prawidłowo przeprowadzone badanie marketingowe wymaga odpowiedniego doboru metod oraz technik badawczych. Stanowi to warunek wstępny ku temu, aby pozyskać wartościowe dane, które przełożą się na korzyści biznesowe. Zanim jednak będziesz mógł je wybrać, najpierw musisz ustalić:
1. Cele badania
2. Zakres analizy
3. Przedmiot badania
4. Wielkość próby badawczej
Kiedy już będziesz wiedział czego tak naprawdę oczekujesz decydując się na badanie rynku, możesz już przejść do namysłu nad narzędziami badawczymi. Najpowszechniej wykorzystywanymi są zwłaszcza:
- Indywidualne wywiady pogłębione - w ich trakcie możliwe jest poznanie ukrytych potrzeb, opinii i oczekiwań klientów. Pomiar taki nie jest jednak anonimowy, co stanowi pewną istotną barierę
- Fokusy - wywiady zogniskowane są przeprowadzane zwykle w grupach około 7 osób, a ich przebieg nadzoruje odpowiednio do tego przygotowany moderator. Badani w trakcie FGI wzajemnie się inspirują, wymieniają poglądami i dochodzą do wspólnych konkluzji
- Techniki projekcyjne - w ramach badań fokusowych warto zastosować również techniki projekcyjne, takie jak np. kolaż, gra słów, testy niedokończonych zdań etc. Jest to doskonały sposób na sięgnięcie do ukrytych insigtów konsumenckich
- Panelowe badania ankietowe - chcąc pozyskać dane reprezentatywne w skali całego kraju, doskonale sprawdzą się elektroniczne sondaże, realizowane za pomocą internetowego panelu konsumenckiego
- Testy konsumenckie - możesz dzięki nim poddać ocenie klientów wstępne prototypy produktów, opakowań oraz materiałów reklamowych.
Na zakończenie
Jak zatem widzisz, istnieje wiele sposobów na prowadzenie badań rynku i tylko od Ciebie zależy, które z nich zdecydujesz się zlecić firmie badawczej. Pamiętaj przede wszystkim o tym, aby zaplanować projekt badawczy zgodnie z wcześniejszymi założeniami.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz